Industri
francais Malaysia menunjukkan perkembangan positif kerana menembusi pasaran
global dan mampu bersaing dalam pasaran antarabangsa apabila 59 produk tempatan
berjaya mengembangkan perniagaan di 53 buah negara. Menurut Ketua Setiausaha
KPDNKK Datuk Seri Jamil Salleh melalui Sinar Harian (2016), sejumlah
813 perniagaan francais telah didaftarkan di Malaysia.Tambahan pula, dengan
penganjuran Franchise International Malaysia (FIM) 2016 awal Mei lalu pula,
sebanyak RM371 juta pelaburan telah dicatatkan oleh 78 syarikat melalui 926
potensi francais.
Hal ini menunjukkan peningkatan bilangan
potensi francais sebanyak 19.7 peratus berbanding tahun lalu .Justeru itu,
Kerajaan di bawah Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan
Kepenggunaan (KPDNKK) telah mengambil langkah inisiatif untuk membangunkan
sektor francais di Malaysia melalui penyediaanPelan Induk Pembangunan Francais
Nasional (PIPFN).
Kerajaan melalui kementerian dan pelbagai
agensi terlibat menganjurkan pelbagai program setiap tahun mempromosikan jenama
tempatan di pasaran antarabangsa.Usahawan francais perlu memanfaatkan platform
itu untuk memudahkan mereka mengenali lebih dekat peluang pasaran dan
persekitaran sesebuah negara.
Pelbagai strategi dan program di rancang secara
menyeluruh bagi menyokong pertumbuhan francais dan merealisasikan aspirasi
PIPFN untuk menjadikan Malaysia sebagai pusat francais di rantau Asia Tenggara
dan Timur Tengah menjelang tahun 2020.
No comments:
Post a Comment