Aziela
(2013),menggariskan beberapa faktor sesebuah syarakat menfrancaiskan perniagaan
mereka. Antaranya adalah:
i) Untuk mengumpulkan modal supaya perkembangan
pesat dapat dilakukan.
Sesebuah syarikat yang mengalami pertumbuhan dan perkembangan pesat mungkin menghadapi masalah aliran tunai dan risiko. Untuk mengatasinya kemelesetan ekonomi, cara ini adalah yang terbaik untuk berkembang dengan melibatkan risiko kewangan yang minimum ialah memfrancaiskan perniagaan mereka.
Sesebuah syarikat yang mengalami pertumbuhan dan perkembangan pesat mungkin menghadapi masalah aliran tunai dan risiko. Untuk mengatasinya kemelesetan ekonomi, cara ini adalah yang terbaik untuk berkembang dengan melibatkan risiko kewangan yang minimum ialah memfrancaiskan perniagaan mereka.
ii) Untuk mengumpulkan
tenaga kerja dan motivasi.
Dalam
proses perkembangan korporat sebahagian daripada cawangannya mungkin terletak
jauh dari syarikat induk. Hal ini mungkin akan menyebabkan kejatuhan
produktiviti dan keuntungan kerana pengurus syarikat yang bertanggungjawab ke
atas cawangan tersebut tidak mendapat penyeliaan secara langsung daripada
syarikat induk. Akan tetapi jika perniagaannya difrancaiskan, pengurus cawangan
itu sebenarnya adalah pemilik syarikat yang dikenali sebagai francaisi bukan
seorang pengurus yang makan gaji. Maka ini, sudah tentu memberi insentif yang
tinggi pada francaisi untuk memaksimumkan usaha di dalam perniagaannya sendiri.
iii)
Risiko perniagaan yang rendah.
Dalam perniagaan bukan francais, jika perniagaan itu gagal, maka pemilik perniagaan itu akan hilang segalanya. Akan tetapi dalam pakej francais, jika perniagaan itu menghadapi masalah, ia sekurang-kurangnya masih mempunyai francaisor sebagai perujuk kepada permasalahan perniagaannya. Francaisor akan memberi latihan lanjutan dan bantuan on-the-spot dan jika semua ini gagal, Francaisor akan membeli balik perniagaan tersebut atau menjual perniagaan itu kepada francaisi yang berpotensi pada harga pasaran semasa. Ini tidak bermakna perniagaan francais tidak akan hilang pelaburannya, tetapi sekurang-kurangnya langkah-langlah akan diambil oleh francaisor untuk mengurangkan kerugiannya.
Dalam perniagaan bukan francais, jika perniagaan itu gagal, maka pemilik perniagaan itu akan hilang segalanya. Akan tetapi dalam pakej francais, jika perniagaan itu menghadapi masalah, ia sekurang-kurangnya masih mempunyai francaisor sebagai perujuk kepada permasalahan perniagaannya. Francaisor akan memberi latihan lanjutan dan bantuan on-the-spot dan jika semua ini gagal, Francaisor akan membeli balik perniagaan tersebut atau menjual perniagaan itu kepada francaisi yang berpotensi pada harga pasaran semasa. Ini tidak bermakna perniagaan francais tidak akan hilang pelaburannya, tetapi sekurang-kurangnya langkah-langlah akan diambil oleh francaisor untuk mengurangkan kerugiannya.
No comments:
Post a Comment