Peringkat Global
Sejarah
perkembangan sektor francais dapat dibahagikan kepada tiga peringkat
utama.Peringkat awal bermula dari abad ke-18 yang bermula di Jerman.Ianya
diasaskan oleh seorang pembuat bir dari Jerman yang menggunakan jenama pada
produknya. Pada peringkat awal format francais digunakan dalam perniagaan
sebagai cara mendapatkan kontrak untuk membuat bir.
Menurut Ismail (2012), sejarah perkembangan
sektor francais di peringkat kedua mula bertapak di Britian pada abad ke-19
dalam industri membuat wain. Dari sinilah idea itu berkembang ke Amerika
Syarikat melalui syarikat Singer Sewing Machine. Format perniagaan francais ini
melalui cap dagang Singer sebagai produk dalam perniagaan mereka.Dari itu
perniagaan francais terus berkembang ke Amerika Syarikat melalui Revolusi
Perindustrian di Britian.
Pada kurun ke-20, di peringkat ketiga sejarah
perkembangan perniagaan francais mula dikenali dalam pasaran global. Menurut beliau,
ini didahului oleh Restoran A&W apabila memulakan operasinya yang
menggunakan format perniagaan francais. Bermula dari detik itu, perniagaan
berbentuk francais ini terus berkembang, menjadi rangkaian produk dan
perkhidmatan yang berjenama.Hlm : 18
Di peringkat global pembangunan industri
francais bermula sejak tahun 1850-an dan bermula untuk berkembang sejak tahun
1950-an dan di Amerika Syarikat pula tahun 1960-an. Dengan ini objektif atau
tujuan utama industri ini adalah dapat mengedarkan dan menjual sesuatu barangan
yang dikeluarkan kepada seluruh kawasan.
McCormick Harvesting Machine Company dan
Singer Sewing Machine Company telah memulakan sistem francais di dalam
pengedaran barangan mesin jahit keluaran syarikat mereka di sekitar tahun
1850-an. Singer Sewing Machine Company telah mula memberi lesen hak pengedaran
produk Singer kepada syarikat-syarikat individu sebagai ejen pengedaran mesin
keluaran Singer di kawasan pasaran yang eksklusif. Beliau turut memperkenalkan
cara pengedaran yang baharu iaitu pengedar-pengedar yang dilantik mempunyai hak
penjualan yang eksklusif di kawasan pemasaran mereka tanpa diganggu oleh
pengedar-pengedar lain dan mereka dikehendaki membayar royalti atau yuran untuk
memperoleh hak tersebut.
Kemudiannya, seorang usahawan terkemuka John S.
Pemberton, dari Atlanta Amerika Syarikat telah menemui ramuan ubat lalu
memperkenalkannya. Beliau kemudian mengubahnya menjadi minuman ringan dan
membekalkannya dalam bentuk sirap kepada syarikat-syarikat pembotolan tempatan
Amerika Syarikat.Usaha ini berjaya mewujudkan satu rangkaian francais minuman
yang terbesar berjenama Coca-Cola. Kejayaan ini telah menjadi pemangkin kepada
kewujudan syarikat lain seperti Pepsi-Cola dan Seven-Up.
Sejarah Pembangunan Industri Francais Di Malaysia
Sejarah
awal menunjukkan bahawa perniagaan francais di Malaysia telah bermula sejak
tahun 1946 iaitu dengan kemasukan syarikat Singer. Syarikat ini memperkenalkan
sistem francais secara tidak langsung kepada usahawan tempatan iaitu dengan
mengembangkan rangkaian perniagaannya. Antara bidang perniagaan lain yang turut
berkembang pada awal tahun 1950-an ialah rangkaian kedai Kasut Bata, ejen-ejen
penjual kereta, pengeluaran minuman ringan dan stesyen minyak.
Industri francais Malaysia menunjukkan
perkembangan positif kerana menembusi pasaran global dan mampu bersaing dalam
pasaran antarabangsa apabila 59 produk tempatan berjaya mengembangkan
perniagaan di 53 buah negara. Menurut Setiausaha Agung Persatuan Francais
Malaysia (MFA), Mohamad Shukri Salleh berkata, setakat ini sebanyak 1,992
rangkaian outlet perniagaan francais tempatan di luar negara antaranya Marry
Brown, Nelson dan Secret Recipe Cakes and Cafe. Kerajaan Malaysia memberikan
fokus kepada pembangunan industri francais di Malaysia sejak di bawah
kepimpinan bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad yang mengorak langkah
memperkenalkan francais pada 1993.
Menurut Persatuan Francais Malaysia (MFA), Program
Pembangunan Francais mula diperkenalkan pada Ogos 1992 di Malaysia, Pembangunan
Negara menetapkan unit penyelaras dan perlaksanaan (UPP) di bawah Jabatan
Perdana Menteri untuk bertindak sebagai pusat francais setempat. Pada Mei 1995
di mana bahagian pembangunan Francais UPP iaitu Jabatan Perdana Menteri(JPM)
mula dipindahkan ke Kementerian Pembangunan Usahawan sebagai Bahagian Francais
dan Vendor. Mengikut sumber daripada Bahagian Pembangunan Francais, KPDNKK
sehingga 16 Julai 2012 telah mencatatkan sebanyak 426 produk Francais
diperkembangkan di dalam Negara (Francaisor) iaitu mencatatkan 64%daripada
keseluruhannya manakala produk Francais luar negara (Francaisi Induk dan
Francaisi) adalah sebanyak 240 iaitu 36% daripada jumlah keseluruhan produk
Francais ini. Kerajaan melalui kementerian dan pelbagai agensi terlibat
menganjurkan pelbagai program setiap tahun mempromosikan jenama tempatan di
pasaran antarabangsa. Usahawan francais perlu memanfaatkan platform itu untuk
memudahkan mereka mengenali lebih dekat peluang pasaran dan persekitaran
sesebuah negara. Kerajaan akan membantu usahawan francais ke luar negara.
Kerajaan memberikan maklumat dan sokongan tambahan apabila berada di pasaran
luar. Dalam perniagaan francais, hubungan dan kerjasama penting untuk terus
berdaya saing di pasaran tempatan dan antarabangsa.
No comments:
Post a Comment