~_~

ping

My Ping in TotalPing.com

Monday, 28 November 2016

PENGENALAN TENTANG FRANCAIS

Francais merupakan satu bentuk pemasaran produk dengan cara memberi informasi secara meluas tentang penawaran jenama ataupun cap dagang sama ada dalam bentuk baranganan mahupun perkhidmatan kepada pelanggan terakhir. Pemilik francais yang disebut francaisor memberi kebenaran kepada pihak penerima francais, sama ada individu mahupun syarikat bagi menjalankan perniagaan dengan mengikut kaedah, sistem dan tatacara yang telah diatur dalam perjanjian yang disepakati antara kedua-dua belah pihak, dalam tempoh masa dan tempat yang ditetapkan. Dalam istilah lain, francais adalah suatu perkongsian di antara pemilik produk (disebut francais) dan yang membeli hak francais (disebut francaisi) di mana francaisor menyediakan pelbagai persediaan sistem, manakala francaisi menyediakan modal dalam bentuk dana, sumber manusia dan usaha yang berterusan bagi memastikan perniagaan yang dijalankan tetap beroperasi selama terikat dalam perjanjian.

Perniagaan francais meliputi semua jenis perniagaan berangkaian yang memenuhi ciri asas 3S iaitu sistem (system), pengkhususan (specialization), dan piawaian (standardization). Ciri-ciri yang kentara pada sistem ini ialah jaminan pasaran dan sistem yang sudah teruji dengan baik, modal yang tidak besar serta pulangan yang agak lumayan dengan tempoh masa yang singkat. Ini kerana dalam pelaksanaannya, francaisi hanya menjalankan apa yang telah ditetapkan oleh francaisor, tanpa ia melakukan satu kajian pemasaran (marketing survey) dan ujian kelayakan, manakala penerima francais pula akan memperoleh penyeliaan perniagaan, kursus-kursus kemahiran menjalankan urusniaga serta kaedah-kaedah yang akan menjayakan bidang keusahawanan. Manakala francaisi mempunyai kewajipan bayaran dengan jumlah yang telah disepakati dalam kontrak perjanjian kepada francaisor. Dengan sistem yang telah teruji, syarikat-syarikat francais berjaya memperluaskan pasaran ke pelbagai kawasan, bahkan sampai ke luar negara.

No comments:

Post a Comment