Kos yang tinggi
Bagi mengatasi kelemahan isu kekurangan
modal, mereka dicadangkan menyediakan kertas kerja kepada kerajaan bagi
mencerminkan masalah yang dihadapi. Sebagai contoh, penyediaan skim pembiayaan
yang komprehensif kepada francaisor, francaisi induk dan francaisi dalam bentuk
pembelian ekuiti, 'loanstock' dan
pinjaman biasa. Kos terlibat dengan membeli Francais ialah yuran Francais awal,
yuran permulaan berbeza-beza, kos membeli hartanah, kos membina bangunan,
pembelian inventori, kos mendapatkan lesen perniagaan, kos meneruskan royalti
pembayaran yang biasanya 3% kepada 7% daripada pendapatan kasar bulanan.
Hubungan antara Franchisor dan
Francisi
Sebenarnya,
pembelian perniagaan francais yang berjenama biasa harganya amat tinggi. Di
samping perlukan modal yang tinggi untuk memulakan perniagaan dan ada juga
Francaisor kenakan royalti, kos iklan atau perkhidmatan tambahan. Bagi pihak
yang ingin menjalani perniagaan francais, mereka dinasihatkan perlu
berhati-hati dalam perkara seperti ini sebelum memasuki kontrak. Hubungan
antara franchisor dan franchise perlu dijaga setelah kontrak ditandatangani
kerana hal ini akan memberi kesan terhadap sistem perniagaan.
Kreativiti yang terhad
Ceburi
perniagaan francais juga akan mengakibatkan mereka hilang kebebasan dalam
perniagaan sendiri apabila perlu mengikut segala arahan dan syarat seperti
termeterai dalam perjanjian dengan Francaisor. Perniagaan Francais yang murah
pula kemungkinan berdepan dengan risiko kurang sambutan pelanggan kerana belum
lagi diuji tahap dan impak dalam pasaran, risiko yang hampir sama seperti
memulakan perniagaan sendiri. Ada kalanya Francaisor gulung tikar kerana tak
mampu bertahan dalam pasaran dan tujuan francaisor yang lebih kepada jual dari
membaiki perkhidmatan.
Pembangunan produk
Bagi
mengatasi kelemahan pembangunan produk yang sedia ada di pasaran, mereka
dinasihati supaya membangunkan produk-produk yang sama dengan produk-produk
tempatan yang sedia ada di pasaran untuk difrancaiskan sekiranya didapati
berpotensi sebagai perniagaan francais. Kementerian melalui agensinya akan
menjalankan perniagaan tersebut sehingga berjaya dan seterusnya diambilalih
oleh usahawan Bumiputera tempatan untuk difrancaiskan. Ini akan membolehkan
produk-produk berkenaan dibangunkan sebagai perniagaan francais walaupun
pemilik produk tidak bersedia untuk memfrancaiskan perniagaan mereka buat masa
ini.
Globalisasi
Bagi
menyelesaikan isu perkembangan terhadap perniagaan francais mereka dinasihatkan
mengembangkan perniagaan produk-produk francais tempatan ke peringkat global.
Ini termasuklah produk-produk francais yang sedia ada dan yang baru dibangunkan
serta produk-produk francais yang dibangunkan dalam bentuk 'conversion'. Kementerian akan turut menyertai ekspo-ekpso francais
di peringkat antarabangsa bagi mempromosikan produk-produk francais tempatan ke
luar negara.
Pemantapan operasi perniagaan
Pemberian
latihan dan bimbingan kepada francaisor dan francaisi dari segi latihan
teknikal operasi perniagaan produk berkenaan, kursus asas perniagaan francais
kepada usahawan-usahawan, pembangunan perundingan kepada
juruperunding-juruperunding francais dan mengadakan kursus-kursus di peringkat
negeri juga boleh mengatasi kelemahan seperti kekurangan ilmu dan pengetahuan
terhadap langkah pelaksanaan perniagaan francais yang lebih berkesan. Aktiviti
ini didapati dilakukan dengan kerjasama Persatuan Francais Malaysia dan
institusi-institusi pengajian tinggi seperti Universiti Utara Malaysia dan
MEDEC, UiTM. Contohnya mengadakan seminar dan ekspo di peringkat negeri dan
juga nasional bagi mempromosikan perniagaan francais kepada usahawan-usahawan
tempatan. Kementerian dan agensi-agensi yang berkaitan serta sektor swasta juga
akan turut menyertai seminar dan ekspo di peringkat antarabangsa bagi
mempromosikan perniagaan francais tempatan ke peringkat global serta
menerbitkan brosur-brosur dan majalah mengenai perniagaan francais.
No comments:
Post a Comment