Definisi Francais
Dengan
mengambil dari kata dasar “Franc” atau “Franchising” dari sebutan bahasa Anglo-French
yang bermaksud percuma. Pemunya perniagaan digelar ” Francaiser” (Franchiser)
dan peniaga yang menggunakan model perniagaan francaiser digelar, ” Francaisi”
(Franchisee). Francais bermaksud satu bentuk pemasaran atau pengagihan di mana
sebuah syarikat pemberi francais (francaisor) memberi kebenaran, hak atau
keistimewaan kepada seseorang individu atau syarikat pemegang francais
(francaisi) untuk menjalankan perniagaan mengikut tatacara yang ditentukan
dalam jangkamasa tertentu dan pada lokasi yang ditentukan.
Pengertian Francais
*Dari
Sudut Komersial:
Francais
adalah satu kaedah pemasaran yang berasaskan pemberian hak dan tanggungjawab
bagi menjalankan sesuatu perniagaan menggunakan tanda nama atau tanda niaga,
sistem, lokasi atau kawasan dan jangkamasa yang ditentukan (MFA,2016).
*Dari Sudut Perundangan (Akta Francais):
Francais
adalah kontrak atau perjanjian samada secara nyata atau tersirat, secara lisan
atau tertulis di antara 2 orang atau lebih di mana antaranya ; Francaisor
memberi francaisi hak untuk mengendalikan perniagaan mengikut system francais
yang ditentukan oleh francaisor selama empoh yang ditentukan oleh francaisor .
Ramli
Abdul Halim dalam kenyataannya di dalam Dewan Ekonomi (2016) menyatakan sebab
francaisi menjalankan perniagaan di bawah nama atau cap dagang yang sudah
dikenali serta menggunakan kaedah atau konsep pemasaran yang telah tersedia ada
ialah kerana francais menjanjikan laluan yang lebih selamat bagi bakal usahawan
memulakan perniagaan sendiri, pada masa yang sama, mereka juga tidak berniaga
bersendirian.
Menurut
Malayasian Franchise Association (2015), francais boleh dibahagikan kepada tiga
jenis iaitu:
i) Business Format Franchaise / Local Authorised
Franchaise Holder
Francais
jenis format perniagaan yang paling popular dan mendapat pengikhtirafan di
bawah Program Pembagunan Francais anjuran kerajaan. Peniaga francais jenis ini
diberikan hak untuk menduplikasikan keseluruhan sistem perniagaan yang
diamalkan oleh francaisor. Mereka biasanya terus mendapatkan hak menggunakan
jenama dan mengedarkan produk yang ditawarkan. Industri francais jenis ini
lebih mudah untuk menjalankan perniagaan kerana semuanya disediakan oleh
francaisor. Francaisor mempunyai tanggungjawab untuk menyediakan semuanya yang
berkaitan dengan perniagaan yang akan dijalankan oleh francaisi
II)
Dealership/Distributorship Franchaise
Menurut
Persatuan Francais Malaysia(MFA), francais jenis pengedaran produk merupakan
syarikat persendirian yang sedia ada telah dipelawa untuk menjadi francaisi
dalam rangkaian perniagaan francaisor. Francaisi akan menukar tanda nama dan
cap dagangan dagangan kepada jenama francaisor. Contohnya, Syarikat Madani
Greatlink Sdn.Bhd telah diberi hak oleh Proton Edar untuk menjual kereta
nasional.
III)Trademark / Brand Name Licence
No comments:
Post a Comment